פירות יבשים – בריא או לא בריא ? וגם מתכון טעים במיוחד לט"ו בשבט / עינת שגיא

עינת שגיא

תזונה לבריאות

ט"ו בשבט, ראש השנה לאילנות,הוא תאריך שבמקור נועד לסמן עבור החקלאים שנה חקלאית חדשה. בתאריך זה, מופרשות תרומות ומעשר. לכן המנהג לאכול מפירות הארץ.

מנהג אכילת פירות יבשים נועד כדי שהיהודים בגולה יוכלו ליהנות מפירות הארץ בחג.

 

אורגני או לא אורגני? זאת השאלה

פירות יבשים אורגניים מגודלים ללא דישון והדברה והם מיובשים בשמש באופן טבעי או בעזרת אוויר חם.

פירות יבשים לא אורגניים, בנוסף להדברה, מיובשים בעזרת צריבה בגופרית או כימיקלים מלאכותיים.

בחלק מגידולי האגוזים והשקדים לא מסתפקים בריסוס חיצוני, אלא גם מזריקים רעל לתוך העץ, או ממיסים אותו במי ההשקיה, וכך הוא מגיע אל הפרי מבפנים.

חומרים בשימוש –

E220 – גופרית דו חמצנית – לתיקון הצבע – משמשת בתעשיית המזון להארכת חיי מדף, שימור, הלבנה וחיטוי של מזון. עלולה לגרום לאסטמה וקשיי נשימה ותופעות אלרגיות.

E905 – לזיגוג. שם נרדף: פרפין. פרפין הוא חומר משלשל המדכא ספיגת שומנים, וכתוצאה גם ספיגת ויטמינים מסיסים בשומן (A,D,E,K). נחשד קשר בין פרפין לבין סרטן במערכת העיכול.

 חשוב לדעת, שפירות יבשים בתפזורת שנמכרים בחנויות טבע הם לא בהכרח אורגניים. אם לא רשום שהם אורגניים, הם כנראה לא.

מצד שני, היתרון בקנייה מתפזורת הוא שאפשר לטעום ולעמוד על טיב הפרי, מה שלא ניתן לביצוע כשקונים באריזה סגורה.

על מה להקפיד כשקונים פירות יבשים ואגוזים –

 עדיף לקנות אגוזים ושקדים עם הקליפה, מכיוון שהיא שומרת על איכות הפרי זמן ארוך יותר.

רצוי, כמובן, לאכול אותם טבעיים ולא קלויים, מכיוון שבתהליך הקלייה, חומצות השומן הבריאות שהם מכילים מתחמצנות והופכות למזיקות.

בנוסף, הקלויים בדרך כלל מומלחים, ומכילים הרבה נתרן. לפעמים גם מוסיפים קמח למלח על מנת שהמלח ידבק טוב יותר על הקליפה. אם בכל זאת רוצים לאכול אותם קלויים, עדיף לקלות בבית.

 טיפים חשובים לפני שאת קונה לעובדים פירות יבשים:

  • חשוב להקפיד לקנות בחנויות מתמחות, שם התחלופה היא גבוהה יותר, ולכן המוצרים טריים יותר.

 

  • כדאי ורצוי להעדיף תוצרת הארץ, עד כמה שניתן, ולא פירות ושקדים מיובאים. הזמן שעובר מהעץ לצלחת קצר יותר.

 

  • השתדלו לקנות פירות יפים וחלקים, וללא חריצים וחורים – אלה עלולים להיווצר על ידי חרקים.

 

ערכים תזונתיים

אגוזים ושקדים מכילים חומצות שומן בלתי רוויות, אשר מסייעות בהורדת כולסטרול ובהגנה מפני מחלות לב וכלי דם.

כל האגוזים והשקדים מכילים כמויות יפות של ויטמינים ומינרלים וכמות מכובדת של חלבון איכותי.

אגוזי מלך בפרט מכילים אומגה 3, חומצת שומן חיונית מאוד לתפקוד המוח והגנה על בריאות הלב.

השקדים עשירים בסידן.

אגוזי ברזיל עשירים מאוד בסלניום, שהוא נוגד חמצון חזק מאוד.

פיסטוקים עשירים באשלגן ומסייעים לאזן חומציות בגוף.

הפירות היבשים מכילים כמות גבוהה יחסית של סוכר, מכיוון שתכולת המים בהם מצטמצמת בתהליך הייבוש, ולכן רצוי לצרוך אותם במתינות. הם עשירים בויטמינים ומינרלים למרות שחלקם הולכים לאיבוד בתהליך הייבוש.

הפירות היבשים מכילים כמות גבוהה של סיבים תזונתיים המשפרים את תהליך העיכול ומסייעים לגוף להיפטר מפסולת (וכתוצאה מכך מסייעים בהקלה על עצירות) ומאזנים רמות כולסטרול וסוכר בדם. התמרים מכילים כמות גבוהה של מגנזיום ואשלגן. הצימוקים (וגם ענבים) מכילים חומרים המקלים על כאב. המשמשים עשירים בנוגדי חמצון והתאנים עשירות בסידן.

** גם אגוזים וגם פירות יבשים מכילים המון קלוריות ולכן רצוי לצרוך אותם במתינות.

 

מתכון קל וטעים לט"ו בשבט – גלילות תמרים שקדים ושומשום

dates roll

 פצצת אנרגיה !!

כ-10 תמרים יבשים מסוג מג'הול

2 חופנים שקדים – לקצוץ דק-דק

כמה כפות שומשום מלא

נייר אפייה (אופציונלי)

 אופן ההכנה:

מגלענים את התמרים ומועכים עם הידיים לגוש.

מוסיפים לתמרים שקדים קצוצים ו-2 כפות שומשום ומועכים עם הידיים הכל יחד .

מגלגלים את הגוש לגלילה בעובי הרצוי – רצוי לעבוד על נייר אפייה, כדי שלא ידבק

מפזרים שומשום ומגלגלים עליו את הגלילה עד שידבק

אפשר להכין כמות גדולה ולשמור במקרר לשעת הצורך

 

על המחברת: עינת שגיא | תזונה לבריאות.

מדריכה לתזונה טבעית, מלווה לשינוי תזונתי ומנחת סדנאות בישול בריא וטעים !

עינת שגיא | תזונה לבריאות

קבלי במתנה מדרי חינמי להורדה: איך לעזור לעובדים שלך להיות יעילים יותר ושמחים יותר בעבודה

האתר הראשי –  http://www.EinatNutrition.co.il

אתר המתכונים – http://cooking.EinatNutrition.co.il

דף הפייסבוק – https://www.facebook.com/Einat.Sagi.Nutrition

לרווחה שלך,
דורית שלום

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *